Hipnoz kesinlikle bir uyku hali değildir.
Hipnoz, olup bitenlerin hatırlanmadığı ve unutulduğu bir süreç değildir.
Kişinin kontrolünü kaybettiği, kendinden geçtiği özel bir ruh hali değildir.
“Beyinsel fonksiyonların çalıştığı, bireysel denetimin açık olduğu, kesinlikle uyku hali olmadan, istekle gerçekleşen psişik bir durumdur.”
Hipnoz bir öze dönüş, bir içsel yolculuktur.
Hipnoz farklı branşlarda ve farklı alanlarda kullanılabilir:

Psikoloji–Psikiyatri Alanında: Hafif depresyon, anksiyete, kekemelik, tikler, parmak emme, tırnak yeme, uyku bozuklukları gibi problemlerde de hipnozla tedavi mümkündür.

Dermatoloji Alanında: Psikosomatik kaynaklı cilt hastalıklarında, hastalığın kaynağının tespit edilmesinde ve sebebin cilt üzerinde yol açtığı rahatsızlıkların tedavi edilmesinde faydalanılmaktadır. Bu tarz hastalıklardan biri olan siğiller de, uygun hipnoterapi metotlarıyla tedavi edilebilirler.

Eğitim Alanında: Öğrenmeyi kolaylaştırmak, konsantrasyonu arttırmak, öğrenilenlerin hatırlanmasını kolaylaştırmak, sınav kaygısı ve heyecanlarını kontrol atına almak, hipnoterapi teknikleriyle mümkündür. Bu konuda yapılacak hipnoz çalışmaları ve oto hipnoz teknikleriyle önemli oranda başarı sağlanabilir.

• Hangi Tedaviye Destek Amaçlı Kullanılır?
Depresyon
Anksiyete (Kaygı bozuklukları)Travma sonrası stres sendromu
Panik atak
Obezite
Sigara bağımlılığı
Bazı kas ve eklem hastalıkları (fibromiyalji gibi)
Fobi tedavileri
Enürezis nokturna (gece işemesi)

Hipnoz olmak istemeyen biri zorla hipnotize edilemeyeceği gibi, hipnoz olan birine de zorla bir şey yaptırmak mümkün değildir.
Entelektüel kapasitesi yüksek olan ve güçlü bir karakter yapısına sahip kişiler daha başarılı hipnoz olabilir.

Hipnozda diğer tüm tedavi seçenekleri gibi kullanabileceğimiz bir yöntemdir. Birçok hastalığın tedavisinde kolaylaştırıcı bir etken olmakla birlikte bazı hastalıkların tedavisinde tek başına bir yöntem de olabilir.

Bu Yöntemi Uygulayan Kişide Olması Gereken Özellikler (Sertifika, Eğitim vb.) Nelerdir?
Sağlık bakanlığının 16.10 2015 hipnoz yönetmeliğinde belirttiği gibi hipnozu uygulayacak kişilerin; doktor, diş hekimi veya klinik psikolog olmaları gerekmektedir. Bu mesleki branşa sahip olan kişilerin ayrıca Sağlık Bakanlığı müfredatına uygun yerlerden eğitim almış olmaları ve bunu sertifika ile belgelendirmeleri gerekmektedir.

T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI GELENEKSEL ve TAMAMLAYICI TIP UYGULAMALARI DAİRE BAŞKANLIĞI HİPNOZ UYGULAMASI HAKKINDA BİLGİLENDİRME SAYFASINDAN ALINMIŞTIR.